четвер, 8 жовтня 2020 р.

Мультимедійний огляд літератури «Український авангардний живопис»

Напередодні відзначення Дня художника України (цього року – 11 жовтня) відділ мистецтв презентує своїм користувачам видання із серії нових надходжень до фондів – «Авангард. Українські художники першої третини ХХ століття»  Д.О. Горбачова.



75
Г 67
Горбачов, Дмитро Омелянович.
   Авангард. Українські художники першої третини XX ст. [Текст] / Д. О. Горбачов. - К. : Мистецтво, 2016. - 320 с. : іл. - Укр. та англ. мовами. - ISBN 978-966-577-232-3 







Авангард. Як розвивалися події мистецького процесу в Україні та хто ж вважається найяскравішими представниками цієї течії? Відповіді на ці питання Ви знайдете на сторінках книги.

Презентоване видання вміщує репродукції понад 300 творів українських майстрів-авангардистів, що нині зберігаються в музеях і приватних зібраннях багатьох країн світу.


Інформаційно виданням охоплено всі напрямки авангардистського руху в Україні – від загальноєвропейських (кубізм, футуризм, експресіонізм, сюрреалізм та ін.) до суто національних (народний футуризм селянки Собачко, супрематизм сіл Вербівка та Скопці). 

Автор – Дмитро Горбачов, провідний український мистецтвознавець, професор, який багато років присвятив дослідженню феномену  українського авангардного мистецтва.

Книга розрахована на спеціалістів та широке коло читачів.

Розділ ПЕРЕДАВАНГАРД включає роботи Всеволода Максимовича, про якого автор пише: «Символіст Всеволод Максимович (1894-1914) малював великоформатні картини у стилі англійського графіка О. Бердслі. Декоративний хист виказує в нім полтавця – земляка знаменитих килимарок…»,

 


Федора Кричевського - триптих «Життя», читаємо від автора:

«Як у театрі масок, йдеться про віковічність, незнищенність та їєрархічність сім’ї – першоелемента людства. Офіційна совіцька ідеологія трактувала сім’ю як інститут індивідуалізму, несумісний з колективізмом…В 1928 році на Всесвітній виставці у Венеції цей твір зажив великої слави  і десятки разів репродукувався в італійській пресі. Рецензенти відзначити подиву гідний сплав японських та іконних традицій з формами українського народного мистецтва».

                             

                               

У зазначеному розділі альбому представлені також роботи наступних митців: Олександра Мурашка, Олександра Богомазова, Казимира Малевича, Абрама Маневича, Володимира Бурлюка, Михайла Жука, Георгія Нарбута, Костянтина Піскорського.


Книга вміщує текстові матеріали  двома мовами – доповіді, виступи, спогади українських художників-авангардистів:

 «Художників таких, як я, у 20-х роках було мало. Не сумніваюся, що слава до мене прийде».

Василь Єрмилов


Із вступної статті Дмитра Горбачова (упорядника текстового та ілюстративного матеріалів, текстівки, розширеної анотації):

“The nation “Ukrainian Avant-garde” was introduced by Paris art critic Nakov n reference to the exhibiton Tatlin’s Dream held in London in 1973. For the first time ever, the West saw world –class works by Yermylov and Bohomazov, two obscure Avant-garde from Ukraine. Their works brought to mind the names of world-famousmasters whose origin, educatio, self-perception and national traditions were linced with Kyiv, Kharkiv, Lviv, Odessa, and with the Ukrainian cultural tradition in general. Amond them were Burliuk, “the Pole Malevych, who considered himself to be a Ukrainian;” Tatlin, professor of the Kyiv Art Institute and bandura-pleyer; Ekster, the founder of the Ukrainian school on constructivist stage design. And lastly, Arkhypenko, who was inspired  by his indelible impressions of his homeland, the magic of the Trypillia civilithation ,the archaic Polovtsian stone images, the resonant contours of mosaics in St. Sophia of Kyiv, reliefs of St.Michel’s Cathedral of the Golden Domes, and the colours of folk ceramics…”.

“Поняття «український авангард» введено у вжиток паризьким мистецтвознавцем Наковим для виставки «Tatlin’s Dream», улаштованої в Лондоні 1973 року.Тоді Захід уперше побачив праці світового рівня безвісних авангардистів України Єрмолова і Богомазова. І це змусил згадати про відомих по всьому світу майстрів, за походженням, вихованням, самосвідмістюі національними традиціями пов’язаних з Києвом, Харковом, Львовом, Одесою, таких як «найвірніший син України» Д. Бурлюк; поляк, котрий мав себе за українця, Малевич; професор Київського художньог інституту бандурист Татлін; засновниця української школи конструктивістської сценографії Екстер. Нарешті, феномен Архипенка, просиленог овраженнями рідної землі: магією трипільської культури, архаїкою половецьких статуй, співучою лінійністю мозаїк Софії Київської і рельєфів Михайлівського Золотоверхого собору, кольорами селнської кераміки…”.


Пропонуємо переглянути у відео форматі сторінки книги і нагадуємо, що видання знаходиться у відділі мистецтв ПОУНБ імені І.П. Котляревського.


Добірка книг із фондів відділу, які допоможуть у вивченні теми «Український авангард»:



7
Н 28
Нариси з історії образотворчого мистецтва України XX ст. : у 2-х кн. / Ін-т проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України; ред. В. Д. Сидоренко. - К. : Інтертехнологія. - ISBN 978-966-96839-9-1.
Кн. 1. - 2006. - 543 с. : іл. 

                                                              

 




85.103(4=УКР)
У 45
  Українське мистецтво та архітектура кінця XIX - початку XX ст. [Текст] / уклад. П. О. Білецький. - К. : Наукова думка, 2000. - 238 с. - 1000 экз. - ISBN 966-00-0491-5 








85.143(4=УКР)я6
У 45
     Український модернізм 1910 -1930 [Текст] : альбом / Національний художній музей України ; ред. О. Климчук. - Хмельницький : Галерея, 2006. - 288 с. : іл. - Укр. та англ. мовами. - ISBN 966-8834-07-0 







85.143(4УКР)я6
У 45
     Український авангард 1910-1930 років [Текст] : альбом / авт.-упор. Д. О. Горбачов. - К. : Мистецтво, 1996. - 8 с. - 2000 экз. - ISBN 5-7715-0253-7 
Укр. та англ. мовами



Немає коментарів:

Опублікувати коментар